7 juli 2008

Fortsättning köpa begagnad mobil

Hej igen!


 


Jag gjorde ett litet inhopp på mångas begäran om uppdatering av programvaran till Nokia N95, men jag fortsätter här med fortsättning av mitt tidigare inlägg om köpa begagnad mobil!


 


Senast hade vi kommit till 1. Vattenskador och 2. Dålig batteritid och nu vidare till 3. Original kartong med kvarvarande garanti brukar kunna ingå. 4. Nokia & Sony Ericsson verkar som dem populäraste och övriga märken finns i periferin men inte på långa vägar så populära!


 


4.Som jag tidigare skrev ska man ”kolla” IME koden för att reda på via Polisen om mobilen är stöld anmäld, men om du har oturen att köpa en stulen mobile så finns naturligtvis ingen möjlighet att få tillbaka pengarna! Man kan byta IMEI –numret genom att  ”flasha” om mobilen med att kunna ringa men fortfarande går du omkring med en stulen mobil i fickan!


 


5. Om du vill slippa överraskningar så kan det vara värt att kräva kvitto från ursprungs-köpet och satsa på att köpa en mobil med kartong, bruksanvisning och tillbehör som kablar m.m.


 


6.En variant är att köpa mobil hos någon av de många affärer som handlar med begagnade mobiler. Deras mobiler ska vara kontrollerade , men lyssna ändock vilket skydd du har som konsument om mobilen mot förmodan ändå skulle vara stulen! Oftast säljs begagnade med återstående garanti på en eller flera månader!


 


7. Har du möjlighet att köpa en avlagd mobil från en kompis så är det att bra alternativ till att slippa bli lurad! Om inte annat kan ett bra alternativ att låna en gammal mobil medan du letar efter en ny.


 


Ja det var några tips och råd för köp av en begagnad mobil!


 


Med vänlig hälsning Mobildoktorn Emeritus Göte Burström

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar på min blogg. Tips och idéer tar jag tacksamt emot.