5 juli 2008

Köpa begagnad mobil

Hej!


Köpa begagnat kan var smart för den kostnadsmedvetne!


Innan man börjar undersöka tänkt mobil SÅ kolla om det kan vara stöldgods MED att kontrollera  IME koden(För alla mobiler har ett "chassi nr") i mobilen med att trycka  *#06# = Man kan se IME koden och sedan kan man ringa Polisen med tel. Nr 11414 och uppge IME koden samt få reda om mobilen är stöldanmäld, för i så fall är risken stor att den snart är spärrad  även om vid tänkt köpetillfälle fungerar och inte hunnit bli spärrad!


Min erfarenhet: Jag var en gång intresserad att köpa en begagnad mobil, som såg mycket bra ut MEN när jag påbörjade att "kolla" IME kod så ryckte säljaren tillbaka mobilen och "RUSADE" med ilfart ifrån mig! ALLTSÅ var det stöldgods säljare kom med! Så  många gånger räcker det att "KOLLA" IME koden så kan man se reaktionen på säljaren!


Men om det verkar vara en ÄRLIG mobil så kan man påbörja undersökningen!


1. Vattenskador? Svårt att "kolla" men kan man testa några dagar = Man vet!


2. Dålig batteritid? Batteriet ska hålla för minst 2 dagar vid normal användning, om inte "pruta" ett par 3 hundra kronor = Ungefär vad ett nytt icke orginal kostar! Orginal kostar minst det dubbla!


Jag fortsätter/återkommer senare någon dag i framtiden med resterande kontroll punkter!


Jag hittas nu enklare om Ni bara skriver i Internet mobildoktorn.com för jag har skaffat en egen domän! Och den länkas till mina inlägg i Metrobloggen.se!


Jag är tacksam om ni har någon kommentar till mina inlägg = En Mobil doktor kan behöva lite "input" för att kanske bli ännu mera KUNNIG!


Med vänlig hälsning Mobildoktorn Emeritus Göte Burström

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar på min blogg. Tips och idéer tar jag tacksamt emot.