3 juli 2008

SMS funktioner


Hej!


Sms vad är det? Det är en förkortning på Engelska "Short message service" som översatt blir kort meddelande service och gör att man i ett sms kan skriva 160 tecken, man får även skriva mera men då blir det flera sms och det kan bli i praktiken ca 6 sms som länkas ihop!


Vilken nytta kan man ha med sms? Numera så kan "post-stället" skicka sms att du har fått paket istället för att skicka brev som tar längre tid! Även Tandläkare kan påminna om avtalad besökstid det är bara några sms funktioner och det torde även finnas fler!


Det är även ett billigt sätt med att kommunicera med vänner i utlandet och man kan väl säga ett det "nästan" ersätter telegram!


Att skicka ett sms oavsett avstånd tar ca 11 sekunder innan man fått leveransrapport!


Jag brukar använda sms om någon nära person ska flyga lång väg, och då jag beräknar att personen sitter i flygplanet någonstans högt uppe i luften, så skickar jag ett sms då jag räknar med att personens mobil är avstängd!


När sedan personen landat och slagit på mobilen så blir mitt sms levererat och min mobil avger ett ljud och visar i leveransrapporten att  mitt meddelande är levererat = Då vet jag att flygresan gått bra och personen har landat! Det känns tryggt!


Hur kan man veta det? Ja om man har i inställningarna för sms begärt leveransrapport, så får man alltid en ljudsignal = Meddelande levererat! 


Man även få gratis information från Vägverket vem som äger ett fordon om man bara skriver registrering nummer och skickar det till nr 71456, så får man snart sms svar! Exempel = Sök MLB 318 så kommer nedanstående sms svar:


Ett svar (sms) kan se ut så här:


MLB318, PB
VOLVO V70 2.4,
VIT, 2007, ITRAFIK, 050130, LEASING
KARL KARLSSON
ÖREBRO



Teckenförklaring:




  • MLB318  = Registreringsnummer




  • PB = Personbil. Andra beteckningar på fordonsslag: lastbil (LB), släp, mc, moped, traktor, motorredskap (MRED), terrängvagn (TGV), terrängskoter (TGSK), terrängsläp (TGSL) och buss.




  • Volvo V70 2.4 = Fabrikat, typ/modell.




  • Vit = Fordonets färg (L=ljus, M=mörk).




  • Årsmodell eller
    fordonsår = Årsmodell och fordonsår anges, till exempel 2007.




  • Fordonsstatus = I TRAFIK/AVSTÄLLT/AVREGISTRERAT ååmmdd exempel: 050130.




  • Leasing = Om det finns speciella förhållanden exempelvis: LEASING, KREDITKÖP, EFTERLYST, HYRBIL samt UTRYCKNING.




  • Karl Karlsson  = Ägarens namn.




  • Örebro  = Ägarens postort.




  • Statusuppgifter  = Visar om företaget är avregistrerat.






Ja det var något om den förträffliga tjänsten som infördes till mobiler, om jag inte minns fel! 1997


Med vänlig hälsning Mobildoktorn Emeritus Göte Burström

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar på min blogg. Tips och idéer tar jag tacksamt emot.