15 november 2008

Nokia tar GPS navigation inomhus!

Hej!



Ungefär 80 % använder vi mobilen inomhus men de flesta med GPS navigation fungerar bara utomhus.


Nokia störst i världen var inte först med att bygga in GPS i mobilerna.


Men det är Nokia som senaste två åren satsat hårdast på tekniken.


Idag finns GPS i Nokias mest avancerade mobiler.


Även Sony Ericsson och Samsung är på väg åt samma håll.


Idag finns knappt något existerande system för navigering inomhus.


Med min Nokia E71 har jag testat GPS navigering i Kista Galleria och det fungerar till min förvåning i dagsläget bra i dom stora gångstråken där högt uppe finns glas tak.


Jag har testat med Nokia N95 men utan större framgång.


Nokia har i en av de senaste mobilerna E71 lyckats mycket bra med GPS funktion.


Testerna hos Nokia är i full gång och det verkligt intressanta blir när GPS kopplas ihop med mobilkamera, webbläsare, sensorer och övriga funktioner i mobilen.


GPS inom hus torde ha en stor framtid och jag tycker att Nokia E71 är ett stort lyft åt det hållet.


Speciellt som E71 har hybrid kartor (Satellit kartor med ilagda vägnamn)


Mobildoktorn.com ser med tillförsikt till framtiden med mobiler med inbyggd GPS.


Med vänlig hälsning Mobildoktorn.com Emeritus Göte Burström


Mobil 076 8155581

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar på min blogg. Tips och idéer tar jag tacksamt emot.