27 juni 2008

GPS i mobilen

Hej!


Jag vill börja med att till anslutning till mitt inlägg om "Enkelt e-mail i mobilen" komplettera det att om man i mobilen ställer in Push funktionen så kan man likt att man får sms meddelande signal, så kan man om man ställt in push signal för meddelande även få en meddelande signal när man erhållit mail!


GPS vad är det? Det är  en förkortning för "Global Positioning System" som innebär att man med satellit hjälp kan se sin position om man har en GPS mottagare som med Bluetooth kan till mobilen om man har kartor visa positionen i en karta!


Jag har en Nokia N95 med inbyggd GPS och i vintras laddade jag ned Googles maps, samt jag var på en Asien resa sedan 2008-02-18 till 2008-05-16 var den till stor nytta och kunde var helst jag var se min position med satellitkartor som jag kunde zomma ned till enstaka hus! Jag informerade med sms  en vän som är läkare i Bryssel och han svarade "Så länge jag inte kan zooma in i husen, så var det ingen fara"! Jag svarade "Det är bara en tidsfråga" Ha ha


Jag arbetade i Vietnam 1,5 år 1979-1980 och passade på i år att med en nostalgisk trip återbesöka Vietnam OCH allt är helt förändrat till det bättre och med Googles maps med GPS i Nokian kunde jag hela tiden se min position!


Min motpart/medarbetare för skogsbilsvägar i  mitt arbete i Vietnam uttryckte att "Mobilen verkar vara min andra hustru" ha ha och han hade ju helt rätt (Min första hustru är dock inte rädd, jag ska vara otrogen!) he he


Man behöver dock inte ha en Nokia N95 med inbyggd GPS utan även andra mobiler kan nyttja den funktionen, men då måste man ha en satellit mottagare med Bluetooth som skickar informationen till mobilen! Jag stannar här och om önskan finns för mera Info. om GPS låt mig veta? På Vietnamesiska "Co chi ti nen" som översatt blir "finns det vilja,finns det vägar"


Med vänlig hälsning Mobildoktorn Emeritus Göte Burström

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar på min blogg. Tips och idéer tar jag tacksamt emot.